Friday, November 11, 2011

HATI-HATI KAUM HAWA... ADA BEZA ~AWEK~ AND ~ISTERI~

LELAKI NAK CARI AWEK

ø Tak kisah laa dia freehair atau bertudung.
ø Pakai seksi dan ketat satu kelebihan.
ø Nak yang kulit putih jer , muka cantik tu paling dia nak.
... ø Tak kisah dia perangai macamana pon. Notty lagi dia suka.
ø Boleh keluar rumah anytime , anywhere.
ø Nak yang gedik sana , gedik sini. Boleh pegang-pegang.
ø Ada DARA ke takde ke tu belakang cerita. Kalau takde DARA , tu satu peluang baik.

LELAKI NAK CARI ISTERI.

ø Nak yang ALIM dan menutup aurat tu WAJIB !
ø Reti hormat orang tua.
ø Nak yang pandai dekat dapur. Reti masak².
ø Tak kisah cantik ke tak janji sejuk je mata memandang.
ø Nak cari yang pandai jaga maruah ! Tak boleh ada lelaki lain sentuh.
ø Cari yang pandai jaga diri. Tak curang bila dia kerja
ø Nak yang SUCI jer nak yang masih '®'.

So Paham² Lah Ya.. Hati² Yer Wahai Wanita².. Jangan Terjerat Dengan Ayat
Cinta Lelaki.. Dan Jagalah Perangai Mu.. Hati Mu.. Dan Adab Mu.. 'MAHAL' kan dirimu!

RENUNGAN BERSAMA.. ^^



Act copy paste je ni..hehehe... xpe lah...kongsi2 la yer... 

Friday, October 21, 2011

~Perlu Kekuatan~

bismillahirrahmanirrahim....

semakin hari rasa diri ni dah tak kuat...

I need to improve my self... 

semakin hari semakin jatuh....

i have to try... 

be the best...not because of people...but because of Allah..

but sometime i fail...

i feel a shame with my self... 

I NEED STRENGTH!!!!!!!!!!!  ALLAH... 
I NEED DU'A FROM ALL AF YOU...!!! 

Masih ada masa.............. "moving forward is important..." 
~berani menghadapi kegagalan kerana gagal itu biasa....untuk terus berusaha mencapai kejayaan itu barulah luar biasa....~ 




Saturday, October 8, 2011

Gembira lah!!!

bismillah....

heehehe...herr..her.. haha..huhu..hohoh.. ( senyum je memanjang) 
eh..eh..alhamdulillah...

muka adik comel kuning ni x cukup utk menunjukkan yg saya gembira... 
rasa nak tarik agy mulut dia tu...huhu...

=_='...hermm..terima kasih ya Allah.... 
Allah sangat baik...sbb Dia dah makbulkan doa saya yg sekian lama saya minta... 
Allah melihat kasabaran saya menunggu giliran doa di makbulkan... (rasa mcm nak guling2 atas katil) *_*'

Semoga Allah satukan kami "sekeluarga"...i'Allah..amin,=_='" 
warna ni pun x cukup utk menunjukkan yg saya gembira dan bersyukur... hihihih.. (suara halus)
(~_^)'


Ma..Abah... nana sayang kamu berdua... semoga berbahagia dunia dan akhirat... 
anak mu di sini sentiasa mendoakan kesjahteraan dan kebahgiaan ma ngn abah... :') 

masih agy tersenyum lebarrrrrrr....hihihi
^__________________________________^'

Thursday, October 6, 2011

7 syurga....

bismillah...

hari ni just nk share lagu...kalau rasa berat nak bangun malam.. (Qiamullail..) dengar la lagu ni...
i'Allah... terus aras nak bangun berdating ngan Allah.... 
*err..itu la yg saya rasa bila dengar lagu ni, 10 kali dengar pun xpe* huhu... ^^,

video


Kumandang cinta bergema hingga ke hati
lafaz-lafaz asmara memanggil jiwa yang rapuh
rapuhnya aku Kau Maha Tahu
pagi siang malam dunia yang ku tuju
saat ku jatuh baru ku sadar kaulah segalanya
Tuhan ku angkat kedua tanganku
sudikah Engkau menerima cintaku
berdarah-darah akan ku tempuh
menggapai tarikat cinta Mu
7 syurga pun aku tak pantas
menerima diri yang bersimbah dosa
ku harap cinta dan ampunan-Mu
setinggi arasy Mu seluas semesta cinta
rapuhnya aku Kau Maha Tahu
pagi siang malam dunia yang ku tuju
saat ku jatuh baru ku sadar kaulah segalanya
Tuhan ku angkat kedua tanganku
sudikah Engkau menerima cintaku
berdarah-darah akan ku tempuh
menggapai tarikat cinta Mu
7 surgapun aku tak pantas
menerima diri yang bersimbah dosa
ku harap cinta dan ampunan-Mu
setinggi arasy Mu seluas semesta cinta
Tuhan ku angkat kedua tanganku
sudikah Engkau menerima cintaku
berdarah-darah akan ku tempuh
menggapai tarikat cinta Mu
7 syurga pun aku tak pantas
menerima diri yang bersimbah dosa
ku harap cinta dan ampunan Mu
setinggi arasy Mu seluas semesta cinta
kalau nak nangis pun boleh... :').... walaupun mcm x sedih sangat..tapi kalau betul2 selami lirik dia.. ohho!!  kalau nk tahu..dengar la..! 
*time ni dah dengar hampir berpulu-puluh kali dah lagu ni* kui..kui..kui... (^_^)

Tuesday, October 4, 2011

~berebut cinta~

Bismillah..... 

Mesti ramai yang sedang asyik bercinta kan??
termasuklah saya...... bercinta ni sangat best...sangat hebat.... sbb saya yakin cinta yang sudah terjalin ini bukan lah cinta yg bertepuk sebelah tangan..malah cinta ini ialah cinta yang  kekal abadi,....insyaAllah...

mesti korang sume dah tahu dengan siapa saya bercinta kan??? 
haaa...! pandai pun....semestinya lah dengan Allah s.w.t...
cinta ini lebih hebat dari mencintai lelaki yang belum tentu halal untuk kita...
kadang-kadang saya rasa sedih bila terpandang dalam lama sosial....ramai perempuan menggunakan lama sosial untuk bergaduh sesama sendiri, semata-mata kerana lelaki...  kalau boleh nak je tolong sedarkan diorang...yang bergaduh sesama sendiri hnya keran lelaki sangat memalukan....  

"adik...tak yah dok berebut lelaki tu.... apa la yang dia ada?? kalau adik dok pulun2 lawan utk dapatkan dia...segala ayat yg adik dah keluarkan...sumpah seranah...caci maki... hati adik pun sakit kan???
adik betul-betul berusaha utk dapatkan lelaki yang adik cinta...
lastly...adik dapat...mungkin adik gembira....kan?? tapi adakah dia akan kekal dengan adik?? 
di takdirkan dia bukan utk adik....apa yang adik dpt?? dapat penat je kan??? " 
"punya adik berusaha selama ni utk dpatkan teruna pujaan tu....sehingga sanggup bergaduh dengan perempuan lain...sanggup mengaibkan kaum adik sendiri...tapi last2 adik tak dapat pun dia.... sedih kan?? mcm sia-sia je.... "

saya sedih bila ada yang sanggup label kan seseorang tu "perempuan jalang"...ya Allah..saya sebagai kaum hawa...sedih sangat... ! 
sedarlah adik-adik ku....jangan la kamu semua hanyut dalam cinta yang belum tentu halal utk kamu....
bnyak cara boleh tunjukkan rasa cinta kita.... keluarga kita pun layak menerima cinta kita....halal kan??
dan yang paling terbaik ialah menunjukkan rasa cinta kepada Allah s.w.t....jawapannya..adik takkan rugi....
kadang-kadang saya pelik...macam mana ada yang boleh jatuh cinta dengan lelaki melalui laman sosial, sampai cinta gila-gila la... tapi diorang tak pernah jumpa pun...~heran~... *_*  

suka saya ingin kongsikan dengan anda semua,ayat yang di ambil di wall kawan saya... 

“Wanita yang suci adalah wanita yang dijaga oleh ALLAH, tidak sedikit pun ALLAH membenarkan mana-mana lelaki menyentuh dirinya walaupun hatinya. Tetapi seandainya kita bergelumang dengan cinta lelaki, di mana ALLAH untuk menjaga kita? Jika ALLAH datangkan kesedaran dalam diri supaya meninggalkan cinta seorang lelaki, bermakna ALLAH mahu ambil kita kembali untuk di jagaNYA…

Mengapa masih ragu-ragu? Kekuatan usah ditunggu, tetapi harus dibina… Hargailah kesempatan yang Allah berikan kepadamu….”

see! :D kita di ciptakan sangat suci... Allah sangat menjaga kita... Allah sangat melindungi kita dari lelaki..malah menjaga hati kita... hebat kan? 

sebenarnya tak salah mempunyai perasaan kepada lelaki....anggaplah itu sebagai ujian yang Allah bagi..bagaimana kita nak melawan perasaan itu... sebaliknya jangan la kita terlalu menunjukkan rasa cinta kita kepada lelaki tersebut.... itu agak memalukan... semua itu datang dari Nya...jangan malu untuk meminta...supaya jodoh yang diberikan utk kita adalah jodoh yang baik...  


kepada mereka yang sedang lalui perasaan cinta tu..jangan la taksub sangat..... jangan la sampai angau2...sanggup cederakan diri sendiri sbb cinta d tolak.... sanggup bergaduh demi mendapatkan cinta lelaki.......tak de pape yang dapat ..melainkan penat....kalau dah rasa kosong jiwa tu
isikan la dengan cinta kepada Allah... ianya takkan rugi..saya jamin... ^____________^




i LOVE ALLAH...!! 
jom!! kita semua cintakan Allah...








Friday, September 23, 2011

~memerlukan tahap kesabaran,.ketika ini~

bismillahirrahmanirrahim....

bersyukur kehadrat ilahi...kerana saya masih d datangi dengan masalah...
Hikmahnya.insya Allah....Allah nk uji kesabaran saya....

Allah s.w.t masih pedulikan saya..dengan memberi masalah yg x seberapa ini....

kita semua pun tahu...sabar itu separuh drp iman kan??? 
so...jom bersabar...!! 

me: nasib la Allah masih bagi tahap keasabaran yg baik untk saya,,,,kalau tak dah lama ketuk diri sendiri dengan STROW!! 

sabar...sabar..sabar... -_-' 


"itu je lah untuk entry kali ni..." 

*bak kata Shafiqah...ustaz Pahrol kata.... Bukan apa yang kita lihat itu menjadi masalah....tapi bagaimana kita melihatnya...*

Thursday, September 15, 2011

semuanya ada Hikmah.....

Bismillahhirrahmanirrahim....

Alhamdulillah....dapat jugak on9 kat kolej ku yg baru ini...hoo..hoo...(muka bluurr)..lembut2 je dia punya network...sama ngn nama kolejnya jgak "KOLEJ TUN FATIMAH" ..ayu je nama tu kan?,..huuu...

bila dah dapat on9..maka rasa terpanggil untuk mencoretkan sesuatu di dalam ini blog.... walaupun rasa sedikit malas....tapi saya cuba untuk menyambungkan neuron2 saya ke kawasan neuron2 yang rajin...(tang bahasa sains sikit) ngeeh3!! :D 

sebab kenapa wujudnya tajuk seperti yang diatas adalah kerana.....i feel that this sem  is more difficult ...huhu..knp?? 
sbb...pensyarah psikologi sem ni sume nya nak bercakap bahasa mangris a.k.a English language....herrr...mula2 tu agak tergugat keyakinan yang ada ni....tambah2 dapat lecturer Iran...haa..tuu diaa!! luar negara terus...!   

hati pun mula terdetik.... 
"habih la akuuuu...."
"matii la akuuuu" 
"xleh dean list la aku lepas niiiiii"
ahhh...macam2 la.....

tapi apabila di sudut hati itu kita ingat akan Allah... ! 
apa jadi??? 

adakah bisikan hati akan sama dengan bisiskan yg di atas??? 
sebelum tu saya nak ucapkan rasa syukur kepada Allah..kerana saya masih mempunyai pegangan bahawa setiap kejadian yang menimpa kita pasti ada hikmah di sebaliknya.....Allah tak wujudkan ujian ini tanpa sebab.... dan Allah tidak pernah wujudkan satu ujian kepada hambanya bertujuan untuk menyusahkan hambanya.....malah Allah akan lebih menyangi hambanya yang di beri ujian itu....

kadang2 kita rasa hidup ni susah untuk di tempuhi....kerana setiap hari2 yang dilalui pasti ada je la cabaran hidup yang datang... pas tu mula la keluar ayat popular ni..."hidup pun susah...mati pun susah" 

Tapi andai di fikirkan balik....jika setiap liku hidup yang kita lalui, kesusahan yang di lalui, keperitan yang erlu ditanggung..kita anggap itu suatu hadiah dari Allah...alangkah bahagianya hidup ni......

kita semua nak ke hidup dengan keadaan senang je setiap hari...sape tak nak kan?? tapi dalam keadaan dan hati yang senang itu...adakah wujudnya rasa syukur kita dengan Allah?? adakah  makin dekat kita dengan Allah??? 

saya suka mendengar kisah sahabat nabi...Ali a.s...dalam satu hari dia tidak diberi ujian.. adakah Ali gembira?? tak kawan2...malah Ali a.s menangis teresak-esak...kenapa?? sebab dia takut..andai dia tidak di beri ujian..dia akan jauh dengan Allah s.w.t, Ali merasakan Allah akan mengabaikan nya...

apa yang kita dapat dalam kisah ini??? betapa Ali a.s ingin d beri ujian dalam hidupnya...kerana Ali a.s akan lebih dekat dengan Allah... dan Allah s.w.t juga memberi ujian dalam hidup seseorang hamba itu sebab Dia nak tengok siapa yang akan meminta denganNya....dan ingatlah Allah s.w.t sangat sayang kepada hambaNya yang bergantung kepadaNya....  

kisah ini jga pencetus semangat saya...bahawa apabila datangnya ujian, cabaran dan yang sama waktu dengan nya... i'Allah..semakin dekatlah kita dengan Allah s.w.t... malah ini juga satu kekuatan untuk kita teruskan hidup... 

"APA PUN YANG JADI DALAM HIDUP KITA...KITA KENE YAKIN..ALLAH PASTI AKAN TOLONG"  

ANGGAPLAH SETIAP YANG ALLAH TENTUKAN DALAM HIDUP KITA...YAKINLAH..ADAAA HIKMAH D SEBALIK SEMUA TU...... HIKMAH YANG BAIK..

kita tak punya apa2 pun....Allah s.w.t adalah pemilik segalanya... dan yakin la...kadang2 perkara yang kita rasa mustahil...tidak akan mustahil  jika kita bersandar sepenuhnya kepada Allah berserta dengan usaha...

Saya hanya boleh katakan....ALLAH SANGAT BAIK...MEMANG BAIK LAH....! sebab dalam keadaan saya yang risau ni..tiba-tiba Dia datangkan dengan pelbagai ayat yang berkaitan dengan saya,....semalam je baru... saya dapat sepotong ayat dari sebuah pogram.... 

"kekuatan sebenar seorang mukmin ialah apabila ia bersandar sepenuhnya dan segalanya kepada Allah s.w.t"

"Disebalik ini semua ialah ketenangan dan kebahagiaan,kepasrahan dan lapang dada, kepuasan dan kemanisan iman yang sebenar"  


"semoga kita semua peroleh kejayaan di dunia dan akhirat.... "  "semoga kita semua tidak dipinggirkan oleh Nya..." dan "menjadikan kita Mukmin yang sejati" Amin ya rabbal 'alamin...... :D :D :D

Wednesday, July 13, 2011

perginya.......kakak iparku.... 6

Hampir seminggu k.da dalam wad....kami menerima satu kejutan, apabila doktor mengatakan k.da akan sedar insya Allah...itu pun sebab muka dia merah..maksudnya darah dalam badam bertambah...mcm tu kot.... ma dan keluarga yang lain berkampung kat hospital..abang begitu kuat menghadapi dugaan ini...setiap kali saya berjumpa dengan abang..saya senyum dan cuba berborak dengan dia...tapi dia tak nak pandang muka saya pun...

"abang...walaupun abang tak pandang mata nana...tapi nana tahu...hati abang sedang menangis...nana faham..." setiap kali jumpa dia..mata dia mesti merah...mungkin dia pi nangis kat bilik air kot....heerrmmm....

masa muka k.da merah dan doktor kata insyaAllah ada harapan...masa tu hari jumaat...kami semua bersyukur sangat...tapi selepas dua hari doktor kata k.da makin tenat. dan bekalan ubat yang disediakan sudah habis...doktor datang dan terangkan satu persatu...masa tu saya ada kat rumah...doktor kata mungkin dah tiba masanya..k.da pergi..................................................jauh...................

walaupun saya tak de kat sana...tapi saya tahu..keputusan ni sangat berat...abang ngan ma mesti dilema...tapi dengan nasihat doktor dan keluarga,............akhirnya........kami lepaskan k.da pergi.....untuk selamanya..........................................

kring~!! kring!!  telefon rumah berbunyi............ "k.da dah tak de.......tolong sediakan tempat mayat"......... saya berlari ke bilik.......terasa bagai mimpi... terasa seperti pisau menusuk ke jantung....... saya memandang ke cermin....masih terngiang-ngiang suara k.da ketawa...suara dia berborak......... segalanya bermain di kepala............adakah ini mimpi?? ttaakk!! in realiti!!  saya ke bilik untuk mengenakan dengan baju kurung......kalau sbelum ni, saya pakai baju kurung unutk kenduri kahwin...tapi hari tu baju kurung di pakai untuk kenduri arwah.....  saya ke ruanng belakag untuk sediakan tempat mayat...ya Allah... sediakah aku untuk terima kematian orang tersayang??? aku kene redho.....................

mayat sampai pukul 2 pagi....sekujur badan terbaring di tilam yang saya hamparkan... saya duduk di sebelah sekujur badan itu...atok buka kain yang menutupi wajah.... "ya Allah..............." kuatkan aku.... atok suruh baca yasin...tapi air mata asyik mencurah kepipi....saya tak boleh teruskan.....saya tak boleh teruskan....saya tak boleh..... =(  apabila bersama baby sodiqi yang baru berumur 54 hari...semakin sedih rasanya..tengok zaem yang masih riang dan tak mengeri apa-apa......... saya sebagai adik ipar rasa seperti tak kuat..apatah lagi abang...tapi abang masih lagi kuatkan diri...dia tak menangis teresak-esak seperti orang lain.... dia hanya merenung wajah arwah...dengan pandangan yang lesu................. suasana amat memilukan..semua meratapi pemergian arwah...

apabila tiba waktu mandikan mayat...saya hanya tengok dari jauh....saya cuba sibukkan diri dengan menyediakan air mandian mayat....tapi fikiran saya masih diselubungi rasa bersalah dah sedih.... saya cuba lawan....sampai la tiba waktu untuk mengafankan arwah....doktor tidak benarkan kami mencium dahi arwah..kerana risau di jangkiti kuman... kami hanya mampu melihat....dan menatap wajah k.da buat kali terakhir............... abang dukung zaem dan hanya mampu melihat dan menatap wajah isterinya.....susana bisu...tiba-tiba terdenga suara zaem...seperti bertanya kepada ayahnya..walaupun dalam bahasa yang saya tak faham tapi zaem mungkin bertanya apa yang sedang berlaku.... suara zaem membuatkan saya bertambah sedih.....saya tak mampu melihat arwah lagi.....rasa lutut macam nak tercabut...saya duduk dibelakang rumah bersama sepupu.... saya hanya mampu menangis dan berdoa agar segala urusan dipermudahkan.............

setibanya di tanah perkuburan abang turut sama ketika di tanah perkuburan....abang nampak tenang..tapi semasa jasat arwah hendak dimasukkan kedalam liang lahad.....abang rebah...........akhirnya abang jatuh...sepupu memangku abang kerana tidak berdaya unutk melihat arwah dimasukkan kedalam tanah..tempat dimana kita dikembalikan.....selama seminggu lebih abang bertahan, menahan air mata, tak mahu tunjuk kepada kami...tapi akhirnya abang rebah dan menangis lebih kuat dari kami.................saya faham keadaan abang...........terlalu lama dia bertahan, tapi apabila jasad mula jauh dan hilang dari pandangan abang jadi bertambah sedih....sepupu cuba tenang kan abang..... Alhmdulillah...selepas selesai semua...kami semua pulang.......

malam tahlil yang penuh hening....kami kehilangan seorang lagi ahli keluarga....walaupun perit tapi kami kene kuat dan kami kene terima kenyataan..ini kerana masih ada lagi 2 orang yang amat memerlukan kami..."zaem dan baby diqi"....... saya sebagai mak saudara...dan kakak yang lain bertanggung jawab untuk menjaga mereka......banyak suka duka yang kami lalui sepanjang menjaga zaem dan diqi....lima  tahun saya dan keluarga menjaga 2 orang hero yang diamanahkan oleh arwah.....alhamddulillah...selepas lima tahun abang berjaya menemui teman hidup yang sanggup menerima anak-anak abang..... CHE ROZIAH nama diberi..k.iparku yang baru.....satu lembaran baru untuk kami..tapi arwah k.da masih dalam ingatan....dan alhamdulillah...Che Roziah a.k.a k.G bahagia bersama 2 orang hero.... sekarang zaem dan sodiqi dah besar..zaem dah 9 thun...sodiqi dah berumur 8 tahun...mereka sihat dan bahagia bersama ibunya yang baru... semoga mereka sekeluarga sentiasa berada dalam naungan rahmat Allah s.w.t.....'...k.da...semoga bahagia disana....kami merindui mu....semoga arwah di tempatkan dalam kalangan org yang beriman...amin....AL-FATIHAH........:') :')

Friday, July 8, 2011

perginya.......kakak iparku.... 5

Assalamualaikum....
alhamdulillah....hari ini kesihatan amat mengizinkan untuk saya meneruskan cerita ini....
setelah seminggu berada di kg orang Asli..alhamdulilah...segala urusan di permudahkan....semoga Allah sentiasa memberi kemudahan dalam setiap urusan.....amin,,,,

ok..straight to the poit!!
*ponit..
aduhh...point la...biasa la nebes...haha.. (mesti ada yg trasa..) :D


selepas semalaman berada dalam wad kecemasan.. k.ipar ku di masukkan ke wad ICU...(maknanya dah kritikal) ...ma bersama ngn keluarga yang lain..akan tinggal kat hospital untuk memastikan keadaan k.da.. saya di arahkn untuk pulang kerumah utuk menjaga dua orang hero "zaem dan baby Diqi" ...kat kampung jadi sunyi sebab semua keluarga dah berkumpul kat hospital... masa kat umah ramai yang nak jaga baby..alhamdulillah.bersykur sangat....tapi kak saya dan saya sendiri tak tahu kenapa..mcm nak jaga sendiri je budak-budak tu....
masa jaga diorang...." ya Allah.... baru ku tahu...begini sukar ma jaga saya waktu kecil dulu..." :'( menjaga bayi yang baru berumur 48 hari sesuatu yang sangat mencabar...saat itu lah baru saya tahu dan mula menghargai pengorbanan seorang ibu... (betulla Allah itu maha besar...setiap yang berlaku pasti ada hikmah dan pengajarannya).... hari kedua.. kak yah..iaitu kakak angkatku yang dah saya anggap seperti kakak kandung saya pulang..maka dia pula yang jaga budak-budak tu....saya pula pergi kehospital...

semasa kat hospital..susana amat memilukan..semua orang ibarat tidak percaya akan apa yang berlaku...ia berlaku dengan tiba-tiba... setiap penjuru saya dapat lihat, mesti ada yang sedang menangis..terutama ahli keluarga k.da... sampainya tempat ma berehat... saya mula sedih..dan mengalirkan air mata bila tengok ma dalam keadaan lemah...waktu tu..abang pun ada sama..abang nampak baik je..dan dia nampak kuat...mata ma pula merah dan bengkak...nak pergi tandas pun kene berteman...masa saya temankan ma pergi tandas...ma pitam..waktu tu hanya Allah je yang tahu...betapa sedihnya ma...mngkin org kata itu cuma menantu..tapi bagi ma...menantu merupakan anak kandungnya...lagi pun ma saya ni suka ambik anak angkat...apatah lagi menantu... mestilah dia sayang....ma tak pernah berhenti menangis dan saya yakin ma tak kan berhenti berdoa... bersyukur sangt sebab keluarga amat memahami..ada yang bawa makanan..ada yang teman ma...ada yang bagi semnagat dekat ma...
saya, abang dan mama (mak saudara)...di benarkan masuk dalam wad untuk lihat keadaan k.da.... abang nampak sepeti menahan kesedihan...abang berbisik di telinga k.da.."Da..abang mintak maaf dengan da..andai abg ada buat salah dan silap....abang redho dan halal kan semuanya selama kita hidup bersama..." saya menangis apabila melihat abang sikit pun tak meitiskan air mata..kalau ada pun..cepat-cepat dia kesat..tapi makin sedih apabila tengok air mata k.da mengalir ke pipi..walaupun dalam keadaan koma dia faham apa yng abang cakap...abang cepat-cepat keluar dari bilik tu...mama bersandar di bahu saya...dan menyuruh saya untuk berbisik untuk mohon maaf dan maaf kan k.da...dalam arti kata lain..redhokan andai dia pergi... ya Allah...waktu tu,,,saya mohon agar di beri kekuatan...  saya sedar yang saya dah bnyak buat silap dan bnyak kurang hajar dengan dia...saya bagi tahu mama yang saya dah bnyak buat silap dengan k.da..tapi mama kata.... "sekarang ni..mungkin k.da cuma mintak supaya ita maaf kan segala kesalahan dia...andaia dia salah..dia cuma mohon kita mafkan dia." waktu tu saya rasa sangat bersalah,,,saya yang banyak buat salah tapi dia yang mohon maaf? oh my Allah... indahnya aturan mu ya Allah...."maafkan nana k.da...maaf..nana maafkan segalanya....." nana redho...... :'(  

doktor mengesahkan k.da koma dan tak de harapan lagi...nadi masih aktif pun di sebabkan oleh bantuan mesin...doktor dah sediakan dua bekas ubat..satu bekas yang besar...andai habis ubat tersebut...ada lagi limit ubat yang terakhir,, kalau ubat yang terakhir tu dah habis dan k.da masih tak sedarkan diri...maka doktor akan matikan mesin,,atau di kenali sebagai EUTHANASIA.... 

bersambung...dah nk mhgrib.... assalamualaikum... :)






Thursday, June 30, 2011

PeRginYa....kakak ipar ku..........4

    *alhamdulillah..mlm ni berjaya lawan diri yg sedang kemalasan ini...yuuhhuu!!*
    *kamu kalah pemalas...yeaahh! rajin menang...dgn itu...terhasil la sambungan cerita ini...huhu...sory kpd mereka yg membaca blog ini...huhuh...sbb sambungn ni lambat plak... maap yoo!! 
ok sambung.............

lahirnya anak saudaraku yang ke dua... memandangkn abang masih kat KL n ma kene jaga kedai...maka diri ini lah yg teman k.da masa kat hospital...kali ni dapat anak sdare laki ugak..huhu...*putih melepak* macam ank cina...hehe... sukaa cheq!!  tapi k.da nampak muram... heerrmmm...

kak da d tahan di wad..sebab tak cukup darah... kene stay kat sana dalm 4 ari kot,,,

kali ni..tak de konflik dah...alhamdulillah..k.da dok rumah saya masa pantang...huhu..*jadi pengasuh utk seketika* huhu.... walaupun anak lelaki k.da nampak suka..ibu mana tak sayang anak...kan?... k.da tinggal dengan kami sementara abang pergi kerja kat KL..... 

masuk 30 atau 40 hari dalam pantang..k.da mengalami demam-demam dan batuk-batuk....kebetulan bilik k.da bersebelahan dengan bilik saya...setiap malam dengar dia batuk...mungkin ada 1 malam yang dia tak tidur...ma sampai bangun tengah malam...ambik ubat untuk dia..saya kat mana?? saya?? ^^,   tengah tidur ah....melayan mimpi...(eee! teruknya..!) huhuh...nk buat macam mana..ma tak kejut...yang tahu ni pun sebab ma yang cerita...huhuhuh... peacee!! :D ....

masuk hari esoknya..k.da mengadu yang dia sesak nafas...x bleh bernafas...dan tak sedap badan... ma bawa k.da pegi klinik...DR kata "ini demam biasa je makcik!! jngan risau...makan ubat nanti ok la tu!" ....balik umah mkn ubat........................ batuk masih tak sembuh...time dia batuk sedih plak.... nampak dia penat sangat,...
masa saya bawa makanan kat billik dia...dia pandang saya....nampak di mata dia..yang dia penat sangat... tapi saya fikir batuk biasa je tu... tapi bila tengok dia jalan...nampak macam orang tak bermaya.... kebetulan...masa dia bersalin nak dekat hari raya haji...mesti gembirakan? raya ramai-ramai?? tapi nampak di wajah k.da yang dia sedih...saya sendiri pun pelik...dia kata "nanti abis pantang..k.da nak makan semua mkanan n biskut nanti raya haji....nanti k.da tak leh makan dah" time tu saya relek je... x pikir pape pun....n tak pernah terfikir pun..... 

ada 1 malam tu...k.da bangun dan berdiri dekat ngn pintu...kebetulan masa tu abah tengah tengok tv...dengan suara yang penat dan macam anak bongsu pun ada...huhu...dia mintak abah buatkan aiar milo untuk dia...*abah heran*...."tak pernah-pernah menantu aku mintak buat air macam ni??* herrrmm...xpe lah..abah pun buat kan jela.... 

bial hari esoknya..ma kata nak bawa k.da ke hospital...  ma suruh saya ikut..sebab kot-kot k.da di tahan kat wad.... masa tu...aura MALAS saya amat lah kuat... sebab time tu tengah main dgn kawan..mulut saya mengomel......"heshh!! kenapa la time nak jaga orang sakit nana yang selalu kene??? ((eee!! jahat nye kau ni wana!! hhuhuh....setan kot tengah menghasut!)   ma datang dan nasihat slow-slow...ok laa...ok laa... saya mengalah..ma kata tak baik cakap macam tu...berdosa..ok fine!! baru sedar! huhuhu.... 

dalam perjalanan ke hospital...saya duduk sebelah k.da...tiem tu anakdia di titip oleh kakak saya.... masa kat dalam kereta...k.da tidur...tapi dia macam sedang bermimpi...sebab dia mengerang kesakita...saya dah mula risau... :( .... kenapa k.da mengerang macam tu??? ma suruh saya kejutkan dia..kot-kot jadi benda lain pulak... masa kejutkan dia... dia terperanjat kot...luas biji mata..saya pun terperanjat...fuuhh!! *_*  saya dah rasa semacam....

sampai kat kecemasan.... tunggu DR panggil ada la dalam setengah jam...tapi ma main masuk je,.!! huhu... 
mula-mula dapat DR melayu rasanya...dia kata "ohh!! anak mak cik tak de pape ni... demam biasa je ni..."...
ma x sedap hati.... suruh DR periksa lagi...dia kata tak de pape jugak.... ma x puas hati lagi...lepas tu suruh DR lain periksa...kali ni dapat Dr india rasanya... mula-mula periksa..dia kata demam biasa...ma pun cerita...yang k.da batuk tak berhenti berminggu-minggu... Dr cuba periksa dengan lebih teliti... 

TIBA-TIBA!!..... nurse..! nurse..! cepat ambik oksigen pesakit kita ada masalah.....pernafasan dia tak lancar...ma..pening..! apa hal Dr ni??  k.da pun muka tak tau pape...sebab waktu tu dia sedar dan nampak sihat... Dr cakap dekat ma..kemungkinan k.da ada serangan jantung... ma rebah...air mata mula membasahi pipi... waktu tu saya kat luar...ma panggil saya...dan saya masuk...lihat dengan mata kepala saya sendiri...k.da  macam dia tak tahu pape...saya sendiri pun heran....... ma kata k.da mungkin di serang jantung... betol ke??? waktu dalam kecemasan...ramai misi dok pasang wayar situ sini... yang saya sedih...waktu tu..k.da pakai baju raya yang ma beli...nurse kata dia nk gunting baju tu...mintak izin dengan ma...ma kata gunting je... tapi saya nampak di wajah k.da yang dia tak nak baju tu d guntung, sebab itu baju yang mak mertua dia bagi...dia mengelengkan kepala sambil air mta bertakung..waktu tu saya tak tahan... sedih sangat tengok keadaann dia dengan wayar kat badan...oksigen kat mulut.. rasa macam bukan dia...sebab dia sihat tadi!!!  

saya bergegas ke pondok telefon...sebab nak bagi tahu semua ahli keluarga...waktu tu ma menangis kat pondok telefon..dia macam tak boleh terima yang menantu dia tenat... saya terdengar perbualn mereka.. " Dr kata k.da mcam xde harapan hidup..sebab Dr dah bagi dia ubat tido.. dalam erti kata lain..KOMA!! ................. perkara ni berlaku cepat sangat baru je tadi nampak  k.da jalan dengan kami...senyum-senyum...tapi bila masuk kecemasan...sekujur badan terlantar atas katil........... :'(  dengan mata terpejam...kaki dia putih sangat..macam xde darah... k.da nampak cantik.....:'(  tapi kalau kda sedar dan bangun..lagi cantik.................... mak dia datang...dia terus menangis bila tengok keadaan k.da....... saya tak boleh duduk lama dalam bilik tu....... dan saya duduk kat luar..........  menangis tak brenti..renti...banyak persoalan d kepala...kenapa??  tiba-tiba je?? aku mimpi ke??? aku mimpi ke nampak keadaan k.da macam tuu??  zaem?? baby sodiqi??? abg??  ya Allah.............. selamatkan kak ipar ku...!!selamatkan k.da......!!................. 

bersambung.........penat cheq nangis...esok plak na...i'Allah.. huhuh.. (~_~)*

Thursday, June 9, 2011

PeRginYa....kakak ipar ku..........3

alhamdulillah...semuanya dah selesai..walaupun ada sikit..tapi kita kira selesai la yer..hihi...
 dan alhamdulillah sekai lagi...sbb kak ipar ku di sahkan mengandung anak ke dua....kami sekeluarga gembira dengan berita ini..nak masuk setahun umur anak sdara ku yg sulung tub..tub...dah nk dapat adik dan nak jadi abang dah..huhu...cepatnya masa berlalu......:]

setelah kandungan kak ipar ku mencecah 5 bulan...kak ipar ku selalu demam-demam...tapi kami fikir itu cuma pembawakan org mengandung... tapi saya ingt lagi masa kitorang jalan-jalan....k.ipar saya ni dari dulu lagi nk anak pompuan,,,dan kali ni dia harap sangat yang kandungannya perempuan.."kali ni kalau bukan anak perempaun k.da tak nka bersalin dah!!" dia selalu cakap ayat tu..sekali saya nasiaht juga...x baik cakap macam tu..tapi biasala orang sedang berbadan dua...sensitif..huhuh....

kak ipar ku perlu ke klinik untuk temu janji dengan doktor untuk memastikan kandungannya dalam keadaan baik...kebetulan masa dekat hospital..ma dengan kak iparku duduk sebelah makcik yang sedang menangis...ma dengan kak iparku cuba bertanya dan ada rasa ingin tahu kenapa mak cik tu menangis.... bila di tanya rupanya..anak mak cik tadi meninggal dunia...bila ma tanya sebabnya...mak cik tu kata mati sebab bersalin.....kak iparku yang sedang sarat mengandung terkejut dan menyebabkan emosi dia tak stabil...peristiwa itu memberi kesan kepada k.ipar ku menyebabkan dia selalu termenung,,,kadang-kadang saya dok berborak-borak dengan dia, dia buat tak tahu je....sama dengan saya ni bercakap sorang la...:)..terasa juga nak gelak, tapi sikap k.iparku yang semakin berubah menyebabkan saya tertanya-tanya....so, saya pegi la bagi tahu kat ma tentang k.da....sebab dia selalu sangat termenung....ada satu hari dia pernah tanya ma, dia takut nak bersalin...dan pernah tanya ma..."ma...kalau da mati macam mana??" saya terkejut dengan pertanyaan nya...:'(  ma bagi nasihat yang jangan la dok fikir peristiwa ari tu...pasal perempuan yang mati sebab bersalin...sebab ajal maut semua di tangan Allah.... :) k.iparku senyummm... :)

masa k.iparku mengandung kan anak kedua nya...dia selalu bersikap aneh...tak macam dia...sikap dia boleh buat orang marah..sampai saya senndiri pun tersinggung dengan sikap dia...ma kata kene bersabar...jangan tersinggung dengan kak ipar tu..sebab dia kan tengan berbadan dua....so, saya diam je la...dan membawa hati yang masih tersinggung...

Alhamdulillah....kak iparku selamat bebrsalin........

bersambung......... (solat duluu...:)

Thursday, June 2, 2011

PeRginYa....kakak ipar ku.......... 2

Episod 2: 


uwakk!! uwakk! (bunyi bayi nagis ni..haha)...maka lahir la anak sulung abangku a.k.a anak saudara ku...ya Allah exited sangat..mana tak nya..anak sdara sulung...k.ipar saya d bawa pulang ke rumah ibunya d bachok...

suatu hari samapi la kami sekeluarga kat umah famali k.iparku...kali pertama tengok anak sdaraku...*alamak!! erk~!! * ~ asal kulit hitam??~ sedangkan abang ngn kak ipar saya putih melepak...haha..haish!! xpe la...yg penting dapat anak sdara...huhuh..nama di beri MOHD FAEZ ZAEM....herm...*tapi skang dah besar...manis je..mcm mak sdare dia (yg dok menaip ni)  ehem3! huhuhu...

lepas tu...kak ipar saya d bawa pulang ke rumah saya d sbb kan tiada kemudahan utk org bersalin....mak mintak izin ngn besannya dan alhamdulillah..dia bagi....selepas seminggu k.ipar saya seperti orang yang tertekan sbb ibunya tak suka dia dok rumah saya pulak...ma selalu nasihatkan k.ipar agar bersabar...nanti lepas pntang balik la umah mak dia...bukan niat nk merampas anak orang...huhuh....kami cuma nak tolong..tapi ada banyak lagi konflik yang berlaku antara kami dengan keluarga k.ipar saya...tapi ma kata janagn lawan..kita bersabar je...sume tu ujian utk kita...yang kesian k.ipar selalu nangis...dan dia nampak sangat tertekan d sebabkan sikap ibunya...namun ma x pernah lupa utk nasihat dan sedapkan hati k.iapr saya..sbb nya tak nak k.ipar saya tertekan...dia pulak yang rasa bersalah d sebabkan sikap ibunya...katanya "ma banyak tolong Ida...tapi mak sanggup cari pasal ngn ma"..tapi saya kenal ma saya..dia bukan jenis yang kisah...ma saya ni tak suka melawan....malah lebih selesa diam....

di sebabkan peristiwa itu k.ipar saya agak tertekan....saya dok umah cuba untuk buat dia gembira..dan alhamdulillah...asal buat lawak je..dia gelak je...xpe la k.da...gelak la...semoga k.da lupa semua masalah tu...kami akan sentiasa bersama k.da...

bersambung...(nak rest jap..huhu..)

Wednesday, June 1, 2011

PeRginYa....kakak ipar ku..........

bismillahhirrahmanirrahim......
hari ni saya nk kongsi dengan anda semua tetang kisah hidup saya bersama kakak ipar saya....
ARWAH NORAZLINDA.....

act kisah ni dah lama.....dah 8 tahun berlalu...tapi rasa mcm baru je dia pergi....
sya nk kongsi dgn anda semua sbb dlm kisah ini ada bebrapa pengajarn...setelah pemergiannya..bnyak yg saya dah belajar erti kehidupan....

Episod 1
   suatu hari abang telefon ma...dia kata nk kawin...ma gembira sngat....sbb Abang merupan anak sulung...saya n adik bradik yg lain  gembira sngt sbb nk dapat kakak ipar...1 perkara lagi gmbira sbb bilangan family bertmbah,..pastu msti dpt ank sdara..lagi la ramai...haha....
waktu tu..kami sekeluarga hepy2 kami adik bradik asyik dok berngan je....

"herrrmm..nanti abg kawin msti ramai org kan???" waaaa.. x sabar nya..hohoho

maka pada tahu 2003 abng kawin.."tarikhnya dah lupa..huhuh"
sekali tengok kak ipar ku..waa...sngt cantik.....:D   
kami semua gembira tengok abg di atas pelamin bersama isteriya...
walaupun dia dah ada isteri..kami x rasa khilangn sngt,.sbb ye la...diakan laki2...huhuh....

bagi saya..buatnya saya ni syg abng kot..hari tu...ma kata abg x raya kat rumah..dia raya kat umah isteri dia...
apa saya buat?? saya menangis la..........apa lagi..apahal plak...kawin punya pasal smpai x raya kat umah kot...xpe la..abang punya pasal....redho je la..lagi pun masa tu kecik lagi kot..huhuhu....

selepas setahun abang ngn kak kawin...alhamdulillah...kak iparku di sahkan mengandung....masa tu ingat lagi..
waktu malam abang telefon..."ma..alhamdulillah...ida dah hamil"........abanh ngn ma gelak smbil mengucap kesykuran...saya ngn kak ca..melompat-lompat macam budak-budak dapat coklat...hahah,,biasa laa....nak dapat anak menakan sulung...hahaha...."abah punya la marah..."haishh!! budak ni...sebut Alhamdulillahh laaa!"
upppss!! alamak~!kan dah kene..huhu...

bersambung.........................


Tuesday, May 10, 2011

~Mengemas la plak~

bismillahirrahmanirrahim....

Alhamdulillah..pejam celik, pejam celik....dah habis tahun pertama saya kat UTM.....
lepas tu cuti pulak 4 bulan....haish!! apa la nak buat kat umah ni....? >_<*

sekarang sedang mengemas bilik.....bila time2 dok kemas ni...HEEPPYY SANGATT!! ..
tapi..bila duduk kejap....*haishh!! rindunya kat kwan2 nanti.....*..
alaa....4 bulan je kot.....
*ehh!! 4 bulan tu lama tauuuu!! haaaa! *

ini la manusia....tima dok ngn kawan2....mula la nak balik umahh....
bila nak balik umah....aii, rindu kawan2 pulak....(perli utk diri sendiri yer..xde kene mengena yang hidup atau yang telah meninggal dunia) ..:)

kepada semua sahabat handai....saya memohon maaf andai ada salah dan silap..(macam raya pulak)...ada gurauan yang menyakitkn hati harap d maaf kan...terpukul yang tersakit...tersepak yang yang tersakit...tercubit yang tak tersengaja....buat2 tak layan korang ke..(buat-buat je) hehehe...maaf yer....walau[un 4 bulan org kata kejap je....bagi ku..ia sperti 4 tahun..uhuk2! :(
walaupun ada yang saya x berapa rapat..terutama budak cina....xpe2..kita ada 3 tahun agy....*nati kita rapat2 yer* :) 

kepada kawan2 yang paling bermakna dalam hidup saya..selama setahun ni......(SARAH..*baby?* ,DAYAH..*yayah*,RIN..*mek tok*,TASYA..*taca*,JUE..*jue je la*, SHAFIQAH..*abg shafiq*) :'(
kamu semua tersangat la baik...kalau boleh nk cerita kat satu dunia yang saya bersyukur sbb ada sahabt yang sangat baaaaiiiikkk niii!! haaa...

herrmm..dah la...xmau sedih2...*sambil mengesat air mata macam budak2* sob..sob...
semoga kita semua di berikan umur yang pnjang..dan dapat habis kan perjuangan disini....amin,..=_=*

eh...ustaz pun ada?? hehe...

kamu sume best sangat!! Alhamdulillah....thanks..:) :)

*GEMBIRA DOK UTM TAU!*..
sayang kamu2 semua....jumpa lepas 4 bulan yer....:) :D :*

ASSALAMUALAIKUM....



Friday, May 6, 2011

~ gembira sangat~ : )

Bismillahirrahmanirrahim....

Alhamdulillah ya Allah...hari ni saya habis 1 paper exam...subjek yang paling menggerunkan...memang gerun...(lagi gerun kalau tak study) :).....eh..saya study..Alhamdulillah..segala puji bagi Allah..sebab apa yang saya baca keluar la plak....ALLAH SANGAT BAIK..
jadi sekarang saya hanya perlu bertawwakkal pada Allah, semoga mendapat result yang baik..i'Allah...
*Amboi....tulis kat blog mcam dah habis exam....* 
act ada 1 paper agy....hehhe,,,tapi lepas paper ni pun rasa macam merdeka je....ihihih..boleh tak nak kata merdeka?? err..err..tak agy kot....*wana uii!! kene berperang agy ni...sediakan peluru banyak2...gaduh nak merdeka la plak!! haisshh!! 
(apa aku dok melalut ni??)

act bukan nak cakap pasal exam ni.......nak kongsi kenapa saya ~gembira sangat~ (versi Husna) kehkeh....
lepas habis je exam tadi...ya Allah..saya di temukan oleh Allah dengan sahabat-sahabat sejati saya....sape??
K.lah and the geng!! hihi....
bila bersama mereka banyak pengisian yang saya dapat..terutama makna sebuah perhubungan....

*bayangkan dalam sebuah kereta ada 8 orang!!* syuu!! jgan bagi tahu JPJ...satgy kene saman..:D hihih...
kitorang sempat bergurau senda...dalam keadaan yang sempit2 mcam tu....tak tahu la kenapa..segala nya mudah....tengokk!! Allah memudahkan mereka yang berada dijalan Allah...yang bezanya sama ada cepat atau lambat...:D  
kat sana banyak perkongsian dan nasihat yang bermakna dari k.lah....apa yang k.lah citer eh??? hohho,.(tetiba lupa)...errmm...(after 5 minit)
hahh!! ingt dah....k.lah citer pasal surah Al-kahfi...dan yang palig penting k.lah citer pasal NILAI HIDUP MENURUT ISLAM.....best sangat bila k.lah bagi talk...*wlaupun x sempat habis*
yang sedih, salah sorang dari kami sampai nangis...*saya kagum dengan insan berkenaan..*...

sekali lagi saya nak kata...ALLAH SANGAT BAIK...knp?? mcam mana nak ckp ah??
Dia selalu datangkan perkara yang baik untuk kita....ish!! seronok sangat!!...bersyukur sangat..!!(hehe..sory..terlebih exited plak...hoho)
sebelum exam....hanya Allah saja yang tahu..betapa risaunya...(STPm dulu xde la risau sampai mcm ni!) menggerunkan sungguh....

tapi bila dipikir balik...betapa takutnya kita berhadapan dengan exam di dunia sampai kita lupa exam yang kita kene hadapi *hari esok*..bila tu?? AKHIRAT!! 
saya setuju dengan Tasya..(ok!! baikla xmoo tipu... mula2 x setuju sebenarnya :) tapi lepas dengar penjelasan dari k.lah...ok! sory..saya lari point! kehkehkehkeh...(x paham statement Tasya upanya) heheh...sory TACA!! 

sedang kita Asyik mengejar ilmu dunia kadang2 kita sampai sanggup kurangkan helaian dan jumlah bacaan Al-Quran yang kita selalu baca...exam dan kerja kita didunia membuatkan kita melepaskan tanggungjawab kita untuk Akhirat..(ini la sebnarnya statement Taca!) hehe....saya paham tu...(x perlu tahu..) *blushing*..hehe... ok2! saya setuju ngn kamu taca....btw thanks so much...i learn some thing yang saya terlepas pandang....sekali lagi..ALLAH SANGAT BAIK!! bila kita dalam keadaan yang salah Allah selalu tegur...macam yang berkenaan citer di atas tu...haaa!! 
pas tu..dok sama2 nngn diorang..hepy2...suka2..gurau2..tetiba stress yang semalam hilang tetiba...~gembira sangat~ apabila terjalinnya ukhwah kerana Allah, perasaan dan suasana yang indah je yang kita akan rasa....betol tak taca?? hehee...xpe saya jwb...(BETUL! BETUL!) hihihhi...

rasanya nak citer tu je kot...tetiba rasa ngantok...mata dah nak tutup pagar dah...
kesimpulannya...Alhamdulillah...saya gembira hari ini....*dah jagang dok melalut...p study untuk next paper plak WANA huuii!!*  (good luck!!)  

peaccee!!! :D :D :D

ok lah..Assalamualaikum....:) :)


Tuesday, April 26, 2011

Cerita atok ku...hehehe...rindu atok...

Bissmillahhirrahmanirrahim....

merindui insan yang sudah berumur yakni atok ku......kami sangat rapat....selalu je bagi nasihat...
haisshh!! rindu......


saya: che'...nana nk g kb jap ni yer....


che': wak gapo gakk....oloh2 brehi derak (jalan-jalan) la...nk g derak tu jgn tinggal solat la...


saya: baik...:)


kes lain....


 saya: che' nana nk g UTm dah ni.....:'(


 che': pegi laa...jgn tinggal solat la....ingt pesan che' ni..jgn tinggal smayang.....jadi anak solehah la...kesian ko ma ngn abah mu too.......belajar rajin2,,.....

("jangan tinggal sembahyang".......ayat ni la yg che' selalu pesan....=_=*)

di usia nya yg ke 98 ini..tetiba terasa semakin syng kpd che'......sayang utk tinggalkan dia....

pernah sekali dia ungkapkan...."aku mungkin x sempat tgok nana kawin..."  "aku mungkin x sempat tgok nana berjaya...tengok dia keje"......

mutiara mula jatuh ke pipi bila che' ungkapkan kata2 tu....:'(......semoga di beri kesempatan utk che' melihat saya kawin dan kerja...amin3..

sekarang che' dah x leh jalan mcm dulu....xleh naik motor mcm dulu.....terasa janggal bila che' x leh jalan..rasa mcm dia msih sihat mcm dulu.....:)  hati rasa sebak bila tengok dia mengensot nak ke satu tempat....

sekarang saya merindui pelukan che'.....tiap kali balik dari UTM sebelum naik ke rumah, mak selalu pesan  naik jumpa che' dulu....pas 2 baru boleh masuk dalam rumah sendiri....itula yang ma ngan abah berjaya didik saya sampai sekarang, dah jadi terbiasa dah...jumpa che' dulu dan time tu,.....

saya: che'..!!!  assalamualaikum......nana balik!!!  


che': (dengan muka selamba...) errmmm...mu sapa bila???  


saya: (dalam hati)..ish..che' ni..mcm tak rindu je..:(....--> p salam. ngn che'.....


saya: menangis..!! :'(....che' peluk saya dengan eratnya......terasa pelukan nya penuh kasih sayang, berserta ciuman di pipi.."terkejut" :O....wlaupun dia tunjuk muka selamba.....terasa pelukan che' menandakan dia rindukan saya.....hehe..che malu nak tunjuk la tu...hohho...ya Allah....hanya dia sorang je atok yang saya ada sekarang..........sayang sangat kat dia.....

ma kata "sayang2 juga...tapi kene ingt che' dah tua....satu hari nanti Allah akn jemput dia.....kene redho la...."
ya Allah.....semoga saya beroleh kekuatan mengahdapi pemergiannya...selagi che' masih hidup...saya kene berbakti kepadanya.....

-3 hari sebelum cuti hari raya cina-
che': helo..assalamualaikum....

saya: wa'alaikumsalam....che' apa khabar...


che': che' sihat.....na nak balik bila?  balik la...kerak (potong) kuku che' ni....


saya: (ketawa)....haha..ai che..abah kan ada..bakpo x suruh abah kerak nyo???


che': biar la...che' tunggu na balik la......(nak bermnja ngn cucu la tu..haish!)
(haiishh!! pajang dulu la kuku tu..kalu nk tunggu cheq balik..!..che'..che'.....hahaha..lucu....:')


saya harap sangat saat pemergiannya nanti saya berada di sisi nya....bukan mintak dia pegi..tapi lumrah Manusia...yang hidup pasti akan mati....kita mana tahu kan....saya mintak mcm tu sbb kita x tahu..mana la tahu saya yang pegi dulu ke...atok yang pegi dulu ke....sbb itu sume kehendak Allah....:'(
  
ini la orangnya...che'...hensem tak?? hohoh...
nantikan kepulangan ku yer che'.....nana balik 4 bulan...i'Allah...
selagi dia masih hidup ni...berbakti la kepada nya....

kepada sape yang baca ni.....yang masih ada kedua ibu bapa, atok ke, nenek ke.....jaga le mereka...
kalau kita abaikan mereka...time ni memang x rasa pape...bila dia dah xde depan mata...seribu penyesalan akan datang... 

Sebagaimana kita berbakti kepada orang tua kita,,,,i'Allah...satu hari nanti anak2 kita akan buat benda yang sama......semoga Allah redho......andai ada yang sudah kehilangan ibu bapa n atok nenek...titipkan lah doa dan ayat-ayat suci Al-quran kepada mereka.....semoga roh mereka mendapat rahmat dan kasih sayang Allah s.w.t di sana nanti.....

di sini saya tinggalkan doa utuk kedua ibu bapa....
memang la sume orang dah tahu...(alah...aku selalu je tengok doa ni)....
tapi berapa ramai yang baca??? so...mari sama-sama kita doakan kesejahteraan mereka.....
ya Allah ya Tuhanku...cucurilah rahmat dan kasihilah kedua ibu bapaku..seperti mana mereka
mengasihi dan menyayangi ku sewaktu kecilku....

wink2*......=_*....peaacccee!!! :D :D

Sunday, April 24, 2011

datang lagi....:'(

di saat kawan2 asyk belajar...semua fokus utk exam TITAS esop.....(saya study ugak ok!)
tapi time ni la poblem nak datang......apa pun yg berlaku..saya la di jadikan tempat rujukan...walau msalah kelaurga sekali pun.....pape pun saya terima dengan SENYUMMM... (walau dalam hati diseliputi kerisauan) :) :)

tapi jangan bersedih..Allah sedang menguji saya...Allah tahu saya boleh hadapi ujian ini....so..la tahzan  wana...smillee!!!

sentiasa bertawakkal kepada Allah...i'Allah akan jumpa jalan penyelesaian...ISLAM itu cara hidup yang sempurna....segala masalah pasti boleh d selesaikan.....:)  jangan berhenti senyum.... 
berusaha dan berdoa agar masalah akan selesai..masalah yang wujud sebenarnya mematangkan seseorang,,, :) :) :)......senyum!!  andai kamu senyum....masalah juga turut tersenyum untuk muuu...:) :)  


hihihihih,,,,,.......


dah2!!! fokus utk exam....
berbangga andai kamu di uji..kerana Allah sedang perhatikan kamu...dan ambil berat pasal kamu...
Allah tahu kamu mampu utk selesaikan masalah tu......caaiiyyook!!!
=_=*
jgn bersedih.....:) :)....

Friday, April 15, 2011

KeLeBiHaN mEnJaDi uMaT RaSuLUlLaH....

1. dibuka peluang sebesar-besarnya untuk beramal ibadat wlaupun dgn niat.
        Rasulullah s.a.w bersabda, semua ummat baginda akan dihisab. ketika itu Allah menyeru kepada anak-anak adam 'masuk syuga'..namun ada ummat nabi Muhammad yang masih terpinga-pinga .  Mreka ini ialah ketika di dunia, apabila nama baginda disebut dia tidak berselawat keatas nabi Muhammad s.a.w.

         ketika rasulullah s.a.w hendak menaiki mimbar utk membaca khutbah, dalam perjalanannya.setiap tangga yang dinaiki baginda mengatakan 'Amin'. kenapa baginda begitu??? sebanarnya, ketika itu bagin manaiki 3 anak tangga, lalu di datangi malaikat jibrail berkata pada tangga yang ketiga malaikat jirail berkata: celaka bagi ummat mu jika nama mu disebut dia tidak berselawat kepada mu ya Rasulullah. maka baginda menyahut dengan perkataan Amin....subhanallah...

 Kelebihan berselawat keatas Nabi Muhammad s.a.w.
  1. malaikat mendoakan mereka yg berselawat dan diampunkan dosa.
  2. Allah memberi rahmat didunia dan akhirat.
  3. mendapat syfaat baginda.
berselawatlah kepada Nabi sesungguh tinggi darjat seseorang iaitu mendapat 10 kebaikan dan dihapuskan 10 dosa. TAK RUGI PUN..memangla kat sini susah nk buat sebab x nampak natijahnya...yakin la Allah itu maha adil, Dia maha mendengar.....mngkin x dapat di sini..i'Allah manfaat ketika di Akhirat kita akan dapat. 'akhirat merupakan tempat sebanar-benarnya kehidupan kita"

2. Memperoleh syafa'at daripada Rasulullah s.a.w
          Rasulullah s.a.w akan memberi pertolongan daripada rasulullah ketika kita ingin melintasi laluan titian       siratulmustaqim...setiap daripada ummatnya yang ingin melalui titian tersebut, baginda akan menanti kita dan menoleh ke arah kita dan menghulurkan tangan agar mudah untuk kita lalui laluan tersebut. :'(....
          ketika di akhirat nanti, Rasulullah akan memberi kita minuman daripada telaga di syurga, iaitu air telaga nabi "telaga kausar".
          seterusnya, baginda amat menyayangi kita, kerana d saat kewafatannya pada akhir kata nya baginda menyebut tetang nama ummatnya 'ummati....ummati...ummati...".... ketika sakaratul maut baginda mengerang kesakitanya, dan baginda mengerang kesakitan, sakitnya sakaratul maut...sakitnya adalah 70 kali ganda. namun Rasulullah sempat memohon kepada Allah s.w.t agar meringankan sakaratul maut kepada Ummatnya. "ya Allah ringankan lah kesukaran sakaratulmaut ku dan ummatku"...ya Allah..kenapa hati kita tidak bergetar apabila disebut tentang Rasulullah?? sedangkan baginda tidak pernah melupakan kita...ingtkan kita kpd baginda???

3. dilambatkan azab siksa
      di akhirat nanti ummat nabi Muhammad s.a.w di lambatkan azab seksa dan kaum terdahulu akan di azab terlebih dahulu. apabila kita berada di akhirat nanti 1 hari di akhirat seperti 100 tahun di bumi , see! perkiraan Allah tak sama dengan perkiraan kita. cuba bayangkan kita di azab selama 100 hari di akhirat...berapa tahun  jumlah nya? semoga amal di dunia akan dibalas dengan kebaikan di akhirat kelak..i 'Allah...

4.ummat Nabi Muhammad s.a.w merupakan ummat yang paling awal dihisab.
    selain orang yang mati syahid, ummat nabi Muhammad yang namanya bermula dengan nama Muhammad akan dipilih dahulu. Allah hisab ummat Rasulullah yang memepunyai nama yang sama dengan Baginda. adakah mereka yang memegang nama Muhammad di dunia ni beriman? adakah hanya sekadar nama? semoga mereka yang bernama Muhammad itu tergolong dalam mereka yang beriman. begitu juga untuk diri sendiri. semoga kita semua mendapat syafa'at dari Rasulullah s.a.w. berzikirlah utk rasulullah dan memuji kebesaran Allah s.w.t..

"saya berbangga menjadi ummat nabi Muhammad s.a.w" :) :) :)
    

Thursday, April 14, 2011

hati saya...dan..hati kamu......"kawan"

 Bismillahiraahmanirrahim.......

satu hari................aduui..! x sedap hatinya.....xsedap,,xsedap...takut...risau...knp??
betul ke apa yg saya buat?? 
cari,,cari.....

hahh!!! dah jumpa.....haaa!! xbetul laaa.....apa yang saya buat selama ni sebenarnya x betol...
walau kawan sekali pun,,,xboleh...dia lelaki....
[apa sebenarnya ni????]
act......tgah cari pasal batas pergaulan antara perempuan ngn lelaki.....sebelum ni x cari pun...
knp tetiba?? sbb saya ni ramai kawan lelaki..x la ramai sngt..just 2 3 org je.....
tapi kami x pernah jumpa....just chating je...hati kata: ala..xpe...bukan jmpa..just msj je....
haaa...act itu yg x boleh nya..hati boleh rosak.....

kalu berborak ngn laki dari telefon pun x boleh sebenarnya.....walau kawan sekali pun....
knp saya persoalkan semua ni?? 
kehidupan dulu menyebabkan saya ramai kawan laki...tapi saya tak suka couple pun..kwn je......so....huuu!! susah jugak ni...

act...satu hari jiwa rasa x tenang apabila saya rapat ngn insan yg bernama lelaki...bukan bermaksud saya fikir diorang jahat....tapi.....perasaan ini resah apabila sedang dan selepas berborak atau chating dgn "lelaki"...
tapi saya still x leh kwal perasaan sbb saya pikir dia kawan......agy pun kami bukan couple...
tapi knp hati rasa resah dan jiwa x tenang..apa sume ni??? tetiba di takdirkan Allah..terjumpa 1 hadis [kawan bagi]...

daripada Wabisah bin Mabad r.a. berkata, aku datang kepada Rasulullah s.a.w., baginda bersabda, 'apakah kamu datang untuk bertanya kebaikan?' aku berkata 'ya'.
baginda bersabda, 'Bertanyalah kepada hatimu. kebajikan adalah apa yang menjadikan tenang jiwa dan hati dan dosa adalah apa yang menggelisahkan jiwa dan menimbulkan keraguan dalam hati, meskipun orang-orang terus mengiyakan dirimu"
   
hadis ini bagitahu pada kita ibarat..apabila kita melakukan sesuatu yang kita rasakan betul..tapi membuatkan hati kita resah.....sebanarnya itu menunjukkan kita sedang melakukan perkara yang salah......
jangan rosakkan hati...tolong la....
bukan bermaksud saya nak lupakan kawan2..tapi kita berlainan jantina...kita boleh bersembang andai ada perkara yang penting sahaja....itu xpe...dan di haruskan..tapi andai melaghar kan..itu sudah menjadi kesalahan...dan mungkin boleh berlaku maksiat hati...

act..sejak akhir-akhir ini saya selalu ditemukan dengan article dan ayat-ayat tentang pergaulan antara lelaki dan perempuan ternyata berckap dalam tel dan chating perkara yang melargha kan adalah salah di sisi Allah...
sebenarnya   saya ikhlas berkawan dengan semua...tapi saya hanya inginkan kebaikan bersama. kalau rasa saya salah mohon d perbetulkan...kalau betul kita usahakan bersama duhai shabat...tapi usahakn dengan jalan masing-masing....kita mencari melalui jalan yang berbeza..tapi matlamat kita sama "kawan"..mencari keredhaan Allah s.w.t......

saya mohon kepada kawan2 yang berkenaan.......saya mohon maaf....saya buat semua ini untuk kebaikan kita semua....sama-sama kita menjaga hati masing-masing......

n kalau saya buat jarang berhubung atau tidak seceria dulu..bukan bermaksud saya lupa..tapi saya sayang sahabat saya..x kira lelaki atau perempuan..tapi hari ni saya fokus kepada kawan saya yg bernama 'lelaki'....
saya nak jaga hati saya...saya juga nak jaga hati awak semua......mohon maaf yer  sahabat sekalian....

"(yaitu), wanita-wanita yang menyimpang dari ketaatan dan menjadikan 
lelaki-lekai cenderung kepada kerusakan (kemaksiatan). 8 HR Ahmad dan Muslim


see!! saya x nak rosakkan hati kamu sahabat sekalian....

jom sama2 kita tgok dan hayati ayat ini.....


"Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman, 'Hendaklah mereka menahan pandangannya,
dan memelihara kemaluannya: yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka.
Sesungguhnya Allah Maha Mengatahui apa yang mereka perbuat. 'Katakanlah kepada wanita beriman, 'hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya...
"(an-Nur: 30-31)


ayat ini dituju kepada mereka yang beriman..adakah kamu mahu tergolong diantara mereka yang beriman??
saya nak!! heheh....so..kawan2..tepuk dada tnya iman...bukan niat nk membangga..dan memburukkan..tapi kerana kamu semua adalah sahabat saya...


 khas buat sahabat sekalian..saya mohon maaf....: ) : )
mari sama-sama kita mencari keredhaan Allah..
  ingt!! selangkah kita mencari Allah..seribu langkah Allah datang kepada kita.....
   ALLAH SANGAT BAAIIKKK!!!  HEHE...
  peeaaccee!!!!! :D :D :D                               


     



Wednesday, April 6, 2011

Final....

bissmillahirrahmanirrahim....

huuuu....rindunya kat blog ni..heheh...sepanjang minggu ni..bnyak bnda yg jadi...
happy...
sedih...
teruja..
takut...
dan yg sama waktu dgnnya,,..
haiishh!! 

happy?? knp??
sbb sem 2 dah nk habis....nk blik kg...pas 2...boleh dok ngn atok n berjema'ah ngn atok...harap2 sempat..=_=*
minggu ni juga bnyak bersama shafiqah Ahmad...best sngt..dia mcm saya jugak...suka sngt gelak....
astarfirullahal'azim.....bukan gelak yg melalaikan..tapi gelak utk merapatkan ukhwah antara kami....
bila cuti nanti, saya pasti merindui nya....uhibbuki fillah...^^,
thankss sha sbb bawa wana p DAURAH....alhamdulillah..bnyak input yg saya dpt...

sedih plak?? knp? [saya tnya, saya jwb..bagus]
huhuhu..hati ni hah!! mudah sngt terasa.....kata JIWA BESAR....haiissh!!
tapi saya cuba untk bersabar....mngkin kawan kamu ada msalah...dia x berniat layan kamu mcm 2....
apa pun sabar la...
xpe wana.....if kamu sakit atau tersinggung, xpee..sbb kamu boleh sabar...kan3?? 
tapi ingt..jgn sesekali sakkitkan hati org lain....

apa pun yg kamu terima dari kwan kamu...jgn merungut..if kamu layan dia seperti mana dia melayan kamu..maka kamu dan dia tiada bezanya...jadi always think positif....jgn cari silap org lain...lihat dari persepsi diri sendiri..apa silap kamu..
Rasulullah s.a.w sendiri pun x pernah balas balik apa yg kanak2 di Toif dah buat [baling batu..sehingga berdarah kaki nabi]
waktu itu malaikat meminta untuk membalas balik apa yg mereka dah buat pada baginda..tapi baginda menghalang malaikat berbuat demikian....
seee!!! 
kamu pun boleh mcm 2......kan??...

teruja plak sbb.....
saya bngga dgn diri saya......sentiasa diuji oleh Allah....knp teruja?? sbb ketika di uji saya akan sentiasa ingt knp Allah s.w.t....
tak kira ujian itu berbentu kesenangn atau kesusahan.....hati ini akan sentiasa bersykur dgn ujiannya,,,,
bergembiralah andai kamu d uji....

takut?? waaauu!! wwaaa...mwwaaa!!  hhuuaaa!!!
haishh!!
nk final exam dah huuiii!!! 
tatuutt eee....
buat yg terbaik...kejayaan d dunia bukan mtlamat utama..tapi untuk membuktikan bahwa muslim juga boleh berjaya.....
All the best.......buktikan kepada mereka bahawa..kesibukan ke majlis ilmu bukan penghalang utk berjaya....
hari ini kamu mencari jalan Allah dengan niat yg ikhlas...walaupun bukan senang..tapi sekurang-kurangnya..kamu berusaha...
Allah x pandang natijahnya....tapi Allah melihat sejauh mana kita berusaha untk ke jlnnya...
segala ilmu adalah milik Allah..if Dia nk bagi...sepuluh  minit pun boleh dapat..ilmu itu ibarat cahaya,....
if Allah tak redho n x nk bagi Ilmu kpd kita...baca la sampai tak tido pun...xkn masuk...wallahuaklam....huhu...
peeaaccee!!!! :D :D :D

Manjadda wajada...wamanzar'ah hasada......
semoga berjaya NORWANA PAWZI...
di dunia dan Akhirat....
amin...


Wednesday, March 30, 2011

melimpah ruah.....

gembira berada dalam kelompok ini....


bismillahirrahmanirrahim.....

mula-mula sekali...saya bersyukur kehadrat ilahi.....
hari ini Allah menemukan saya jalan Nya...
bertemu dengan insan-insan yang boleh membawa saya ke jalan ilahi....

"ya Allah...x pernah berhenti menunjukkan aku jalan Mu....:'(
bersykur sangat...hari ini dapat berkongsi dengan geng k.lah.....

berkongsi pengalaman ku bersama mereka....walaupun pengalaman itu sangat berharga bagi ku...saya tidak segan untuk berkongsi dengan mereka...mungkin Allah telah lahirkan perasaan ini dengan mereka,....
terima kasih ya Allah...kau temukan aku dengan insan yang tak di sangka-sangka....
bersyukur yang tak terhinggaa ya Allah...dan
bersykurlah jika anda dipilih oleh Allah untuk beribadah kejalannya....

terbukti bahawa Allah sngat sayang pada hambanya...
aku bersyukur jika Aku diantara Nya...

daripada hadis tadabbur....

"مَنْ يُرِدِ اللهُ بِهِ خَيْرًا يُفَقِّهْهُ فِي الدِّينِق عليه[متف]؛

Daripada Mu'awiyah (RA): Saya pernah mendengar nabi bersabda:"Sesiapa yang Allah hendakkan kebaikan kepadanya, Allah akan berikan kepadanya kefahaman agama." [Bukhari dan Muslim]

hadis ini menerangkan sesiapa yang dipilih oleh Allah....untuk ke arah kebaikan maka Allah akan memberi kefahaman kepada hambanya tanpa diminta....maka bersyukurlah....
ya Allah...subhanallah....
 saya bersyukur kerana saya adalah diantaranya....
kerana sampai sekarang Allah tidak pernah berhenti  temukan saya dengan  insan, tempat, masa, yang hanya berkonsepkan ke jalan Allah....
ALHAMDULILLAH...=_=*