Friday, July 8, 2011

perginya.......kakak iparku.... 5

Assalamualaikum....
alhamdulillah....hari ini kesihatan amat mengizinkan untuk saya meneruskan cerita ini....
setelah seminggu berada di kg orang Asli..alhamdulilah...segala urusan di permudahkan....semoga Allah sentiasa memberi kemudahan dalam setiap urusan.....amin,,,,

ok..straight to the poit!!
*ponit..
aduhh...point la...biasa la nebes...haha.. (mesti ada yg trasa..) :D


selepas semalaman berada dalam wad kecemasan.. k.ipar ku di masukkan ke wad ICU...(maknanya dah kritikal) ...ma bersama ngn keluarga yang lain..akan tinggal kat hospital untuk memastikan keadaan k.da.. saya di arahkn untuk pulang kerumah utuk menjaga dua orang hero "zaem dan baby Diqi" ...kat kampung jadi sunyi sebab semua keluarga dah berkumpul kat hospital... masa kat umah ramai yang nak jaga baby..alhamdulillah.bersykur sangat....tapi kak saya dan saya sendiri tak tahu kenapa..mcm nak jaga sendiri je budak-budak tu....
masa jaga diorang...." ya Allah.... baru ku tahu...begini sukar ma jaga saya waktu kecil dulu..." :'( menjaga bayi yang baru berumur 48 hari sesuatu yang sangat mencabar...saat itu lah baru saya tahu dan mula menghargai pengorbanan seorang ibu... (betulla Allah itu maha besar...setiap yang berlaku pasti ada hikmah dan pengajarannya).... hari kedua.. kak yah..iaitu kakak angkatku yang dah saya anggap seperti kakak kandung saya pulang..maka dia pula yang jaga budak-budak tu....saya pula pergi kehospital...

semasa kat hospital..susana amat memilukan..semua orang ibarat tidak percaya akan apa yang berlaku...ia berlaku dengan tiba-tiba... setiap penjuru saya dapat lihat, mesti ada yang sedang menangis..terutama ahli keluarga k.da... sampainya tempat ma berehat... saya mula sedih..dan mengalirkan air mata bila tengok ma dalam keadaan lemah...waktu tu..abang pun ada sama..abang nampak baik je..dan dia nampak kuat...mata ma pula merah dan bengkak...nak pergi tandas pun kene berteman...masa saya temankan ma pergi tandas...ma pitam..waktu tu hanya Allah je yang tahu...betapa sedihnya ma...mngkin org kata itu cuma menantu..tapi bagi ma...menantu merupakan anak kandungnya...lagi pun ma saya ni suka ambik anak angkat...apatah lagi menantu... mestilah dia sayang....ma tak pernah berhenti menangis dan saya yakin ma tak kan berhenti berdoa... bersyukur sangt sebab keluarga amat memahami..ada yang bawa makanan..ada yang teman ma...ada yang bagi semnagat dekat ma...
saya, abang dan mama (mak saudara)...di benarkan masuk dalam wad untuk lihat keadaan k.da.... abang nampak sepeti menahan kesedihan...abang berbisik di telinga k.da.."Da..abang mintak maaf dengan da..andai abg ada buat salah dan silap....abang redho dan halal kan semuanya selama kita hidup bersama..." saya menangis apabila melihat abang sikit pun tak meitiskan air mata..kalau ada pun..cepat-cepat dia kesat..tapi makin sedih apabila tengok air mata k.da mengalir ke pipi..walaupun dalam keadaan koma dia faham apa yng abang cakap...abang cepat-cepat keluar dari bilik tu...mama bersandar di bahu saya...dan menyuruh saya untuk berbisik untuk mohon maaf dan maaf kan k.da...dalam arti kata lain..redhokan andai dia pergi... ya Allah...waktu tu,,,saya mohon agar di beri kekuatan...  saya sedar yang saya dah bnyak buat silap dan bnyak kurang hajar dengan dia...saya bagi tahu mama yang saya dah bnyak buat silap dengan k.da..tapi mama kata.... "sekarang ni..mungkin k.da cuma mintak supaya ita maaf kan segala kesalahan dia...andaia dia salah..dia cuma mohon kita mafkan dia." waktu tu saya rasa sangat bersalah,,,saya yang banyak buat salah tapi dia yang mohon maaf? oh my Allah... indahnya aturan mu ya Allah...."maafkan nana k.da...maaf..nana maafkan segalanya....." nana redho...... :'(  

doktor mengesahkan k.da koma dan tak de harapan lagi...nadi masih aktif pun di sebabkan oleh bantuan mesin...doktor dah sediakan dua bekas ubat..satu bekas yang besar...andai habis ubat tersebut...ada lagi limit ubat yang terakhir,, kalau ubat yang terakhir tu dah habis dan k.da masih tak sedarkan diri...maka doktor akan matikan mesin,,atau di kenali sebagai EUTHANASIA.... 

bersambung...dah nk mhgrib.... assalamualaikum... :)






No comments:

Post a Comment