Tuesday, April 26, 2011

Cerita atok ku...hehehe...rindu atok...

Bissmillahhirrahmanirrahim....

merindui insan yang sudah berumur yakni atok ku......kami sangat rapat....selalu je bagi nasihat...
haisshh!! rindu......


saya: che'...nana nk g kb jap ni yer....


che': wak gapo gakk....oloh2 brehi derak (jalan-jalan) la...nk g derak tu jgn tinggal solat la...


saya: baik...:)


kes lain....


 saya: che' nana nk g UTm dah ni.....:'(


 che': pegi laa...jgn tinggal solat la....ingt pesan che' ni..jgn tinggal smayang.....jadi anak solehah la...kesian ko ma ngn abah mu too.......belajar rajin2,,.....

("jangan tinggal sembahyang".......ayat ni la yg che' selalu pesan....=_=*)

di usia nya yg ke 98 ini..tetiba terasa semakin syng kpd che'......sayang utk tinggalkan dia....

pernah sekali dia ungkapkan...."aku mungkin x sempat tgok nana kawin..."  "aku mungkin x sempat tgok nana berjaya...tengok dia keje"......

mutiara mula jatuh ke pipi bila che' ungkapkan kata2 tu....:'(......semoga di beri kesempatan utk che' melihat saya kawin dan kerja...amin3..

sekarang che' dah x leh jalan mcm dulu....xleh naik motor mcm dulu.....terasa janggal bila che' x leh jalan..rasa mcm dia msih sihat mcm dulu.....:)  hati rasa sebak bila tengok dia mengensot nak ke satu tempat....

sekarang saya merindui pelukan che'.....tiap kali balik dari UTM sebelum naik ke rumah, mak selalu pesan  naik jumpa che' dulu....pas 2 baru boleh masuk dalam rumah sendiri....itula yang ma ngan abah berjaya didik saya sampai sekarang, dah jadi terbiasa dah...jumpa che' dulu dan time tu,.....

saya: che'..!!!  assalamualaikum......nana balik!!!  


che': (dengan muka selamba...) errmmm...mu sapa bila???  


saya: (dalam hati)..ish..che' ni..mcm tak rindu je..:(....--> p salam. ngn che'.....


saya: menangis..!! :'(....che' peluk saya dengan eratnya......terasa pelukan nya penuh kasih sayang, berserta ciuman di pipi.."terkejut" :O....wlaupun dia tunjuk muka selamba.....terasa pelukan che' menandakan dia rindukan saya.....hehe..che malu nak tunjuk la tu...hohho...ya Allah....hanya dia sorang je atok yang saya ada sekarang..........sayang sangat kat dia.....

ma kata "sayang2 juga...tapi kene ingt che' dah tua....satu hari nanti Allah akn jemput dia.....kene redho la...."
ya Allah.....semoga saya beroleh kekuatan mengahdapi pemergiannya...selagi che' masih hidup...saya kene berbakti kepadanya.....

-3 hari sebelum cuti hari raya cina-
che': helo..assalamualaikum....

saya: wa'alaikumsalam....che' apa khabar...


che': che' sihat.....na nak balik bila?  balik la...kerak (potong) kuku che' ni....


saya: (ketawa)....haha..ai che..abah kan ada..bakpo x suruh abah kerak nyo???


che': biar la...che' tunggu na balik la......(nak bermnja ngn cucu la tu..haish!)
(haiishh!! pajang dulu la kuku tu..kalu nk tunggu cheq balik..!..che'..che'.....hahaha..lucu....:')


saya harap sangat saat pemergiannya nanti saya berada di sisi nya....bukan mintak dia pegi..tapi lumrah Manusia...yang hidup pasti akan mati....kita mana tahu kan....saya mintak mcm tu sbb kita x tahu..mana la tahu saya yang pegi dulu ke...atok yang pegi dulu ke....sbb itu sume kehendak Allah....:'(
  
ini la orangnya...che'...hensem tak?? hohoh...
nantikan kepulangan ku yer che'.....nana balik 4 bulan...i'Allah...
selagi dia masih hidup ni...berbakti la kepada nya....

kepada sape yang baca ni.....yang masih ada kedua ibu bapa, atok ke, nenek ke.....jaga le mereka...
kalau kita abaikan mereka...time ni memang x rasa pape...bila dia dah xde depan mata...seribu penyesalan akan datang... 

Sebagaimana kita berbakti kepada orang tua kita,,,,i'Allah...satu hari nanti anak2 kita akan buat benda yang sama......semoga Allah redho......andai ada yang sudah kehilangan ibu bapa n atok nenek...titipkan lah doa dan ayat-ayat suci Al-quran kepada mereka.....semoga roh mereka mendapat rahmat dan kasih sayang Allah s.w.t di sana nanti.....

di sini saya tinggalkan doa utuk kedua ibu bapa....
memang la sume orang dah tahu...(alah...aku selalu je tengok doa ni)....
tapi berapa ramai yang baca??? so...mari sama-sama kita doakan kesejahteraan mereka.....
ya Allah ya Tuhanku...cucurilah rahmat dan kasihilah kedua ibu bapaku..seperti mana mereka
mengasihi dan menyayangi ku sewaktu kecilku....

wink2*......=_*....peaacccee!!! :D :D

2 comments:

  1. nana! che' dah tak boleh jalan ke? waaa sedih pulak walaupun kite tak rapat sangat dengan die. nant kalau call, kirim salam kat che' eh. semoga che' sihat2 dan diberi kesihatan yang sempurna. doakan kite kat sini.

    btw, ni anok sedaremu yang comel :p

    ReplyDelete
  2. a'ah...tak boleh jalan dah...x kuat dah kot...xpe2 jangan sedih2..i'Allah..nati nana sampaikan salam k.peos...semoga setiap hela nafas mu mendapat redho Allah swt...amin...

    nak betolkan sikit..."kak peos anak sepupu nana yg manis" ngeehh2!! :D macam nana ugak...heheeh

    ReplyDelete